tisdag 25 november 2008

Djupare än man kan tro.

När jag satt och körde bil för några kvällar sedan så slog en bra mening mig. Jag satt och filosoferade över hur saker och ting förändras i livet. Omständigheter förändras ju ofta, och som jag skrev i mitt förra inlägg så bör man lära sig att gilla förändring - för det kommer oundvikligen vara en del av ditt liv.

Men det finns ju en annan typ av förändring också - den typen som man själv kan påverka och göra något åt. Många säger att de så gärna skulle vilja förändras, att de önskar att detta och detta och detta och detta hade varit annorlunda i deras liv.

Den morgontrötte säger: "Åh, om jag bara kunde lära mig att gå upp i tid på morgonen..."
Kleptomanen säger: "Tänk vad fantastiskt det vore om jag bara kunde hålla mina fingrar i styr"
Den otrogne säger: "Nej, från och med nu ska jag minsann inte vänsterprassla".

Många bestämmer sig för ett resultat ("från och med nu ska jag...") men man missar själva vägen dit. Man vet att man vill ha äpplepaj, men man glömmer bort ingredienserna. Och ugnen. Och grytvantarna.

Ingredienserna - för dessa skapar slutresultatet.
Ugnen - för ofta behövs hjälpmedel (eller bara hjälp).
Grytvantarna - för att inte bränna (ut) sig i de tappra försöken.

När jag satt där i bilen med snöflingor slungandes mot bilen så insåg jag följande:

Om något ska förändras så måste något förändras.

Tänk på den. En gång till. Om något ska kunna förändras så måste ju faktiskt något förändras. Den morgontrötte kanske måste förändra tiden han går och lägger sig på kvällen, för att lyckas med sitt beslut att orka gå upp på morgonen. Kanske måste han köpa en Kalle Anka-väckarklocka, eller bara ställa väckarklockan i andra änden av lägenheten. Tja, mer kreativa idéer än dessa kanske behövs, men ni förstår vad jag menar.

För utan förändring kommer faktiskt ingen förändring att ske. "Men jag vill inte förändra något! Jag vill bara att saker ska förändras!" Lugn bara. Koppla av. Årsskiftet är nära. Du kan ju alltid ge ett nytt nyårslöfte.
----------------

2009-01-01, 00:13 "Från och med nu ska jag minsann..."

20 kommentarer:

Anonym sa...

Årets no shit?
//Åskar

Jens Charlieson sa...

Djupare än man kan tro, my friend. Djupare än man kan tro...
)

Anonym sa...

Det är sant, skojjade bara till det lite när du droppade så enkla problem ;)
//Åskar

Lova.. sa...

Ja hoppas att det inte är min kusin Oscar som är här och drygar med sina kommentarer!! Jag tycker det du skriver är sant så sant och jag känner mig oerhört träffad! Finns inget mer tillfredsställande än att ta tag i saker men vägen dit är sååå seg! Kanske ett enkelt konstaterande men oerhört fantastiskt skrivet som alltid Jens!

Kram!!

Jens Charlieson sa...

Dina kusiner är ju alltid välkomna här, Lova! :) Efter denna diskussion känner jag ju en oerhörd press på mig att bidra med något riktigt intellektuellt och djupt nästa gång jag skriver ett inlägg.
Jag har dock märkt att djupheter tenderar att sätta rynkor i folks pannor snarare än att tända aha-lampan, så vi får se vilken djuphetsnivå vi hamnar på när det är dags.

För övrigt, och med en nypa vänskapligt skämt i tonen, Åskar: Jag håller helt med dig när du säger "Årets no shit". Inget skit [förbrukad mat]. Bara mat.

Där var jag väl djup iaf! :)

Anonym sa...

ok, jag ber om ursäkt Jens.
Kunde ha hjälpt till att lösa vägen dit istället för att bromsa in den.
Skyller på mina "crazy pills".
Rynkor i pannan beror nog på att folk vill ha hela paketet med lösning och allt.
//Oscar

Lova.. sa...

Bra där Oscar! Den som vågar be om ursäkt är stark! Jens du lyckas alltid vara djup i allt du säger! :) De är annat än min meningslöst-babbel-blogg! :D

Lova.. sa...

Du har fått en utmärkelse på min blogg! :)

Charlotta sa...

Kloka tänkar det där.
Jasså? Vad roligt att det kommer en ny skiva :)
Jag har gjort en dans till den låten. Ska dansa upp den idag på julfesten i kyrkan.

sing your life sa...

Jada,jada,gibberish. Haha. Nejdå, skämt åsido ty jag ser då sannerligen fram emot Sven Bengtssons kommande undervisning om ande,kropp och själ. Du är grym Jens och jaaa, snart ses vi!:)

sing your life sa...

Eller: the hives 'hate to say I told you so' men I get the picture. God tanke och du får all ära, Jens:) Tack för att du fick hit mig. Med lite hjälp från annat håll;)

cucca sa...

Förändring hjälper inte, det som krävs ytterst är förvandling! Utan ett förvandlat hjärta så blir det bara nyårslöften och kassa försök.

Om vi hade kunnat ta tag i alla våra problem hade inte Jesus behövt dö.

Dina exempel förutom kanske morgontrötthet är ju konsekvenser av en syndanatur.

I hear you Jens, men ytterst sätt krävs det ytterligare en dimension...

sing your life sa...

I know, han är helt fantastisk. Jag älskar djävulslåtar and don't get me wrong;)
Dear John Letter (to the Devil) & Why should the devil have all the good music? and so on.

Jens Charlieson sa...

Jag står fast vid blogginlägget påståenden, och höjer med följande nyligen lästa citat:

"Förändring kan förändra allt".

cucca sa...

Gud förvandlar det vi inte kan förändra. Med ditt resonemang så skulle vi klara av att hålla lagen i egen kraft. Men tyvärr det är en lögn...

Förändring kan inte förändra vårt hjärta. Däremot så flödar förändring ur ett f-ö-r-v-a-n-d-l-a-t hjärta...

sing your life sa...

Tackar broder, det gläder mig att du uppskattade mitt inlägg. Bra skrivet, du och Lennon arbetar fint ihop I must say;)

Erica sa...

Jag håller helt med dig. Väldigt bra skrivet förresten. :)

Jenny sa...

Dags att damma av bloggen lite och börja skriva?

sing your life sa...

börjar det inte bli dags nu jens?

Josefin sa...

Det var en bra filosofisk tanke och djupare än man först kunde tro.