onsdag 6 februari 2008

"...skriven av Jens Charlieson" - vad sägs?

Jag tror att det snart är dags för mig att skriva min första bok. Tanken har ju funnits där länge, flera böcker finns påbörjade men långtifrån avslutade, och nu undrar jag ifall det inte snart är dags på riktigt...

Nu, alltså, så kanske det kan börja närma sig ett ordentligt beslut! Men, här kommer det; det stora Men'et. Det finns ett men. Ordet "men" är en tidsödande speta i fingret och borde uteslutas ur vår vokabulär, men - där hade vi det igen - idag har jag ett men att säga:

Jag vill alltså skriva en bok, MEN:

Jag vet inte vad den ska handla om. Jag vet inte riktigt vad syftet med boken ska vara... Man vill ju inte bara lägga ner hundratals timmar på något som man bara gör för att göra något; det måste betyda något, det måste finnas ett syfte som är högre än mig själv. Varför ska jag skriva? Det är nog där skon egentligen klämmer - jag vill skriva men vet inte riktigt varför jag skulle göra det.

Därav detta inlägg - jag behöver hjälp! Så, kära läsare, skriv ett meddelande som svar på detta inlägg och berätta vad min första bok borde handla om! Det blir ditt uppdrag för veckan! Tillfället är gyllene: Vad behöver du veta? Om vad sitter du ibland och tänker "om det bara hade funnits en bok i ämnet..."? Ja, gyllene är ju tillfället!

Det finns bara en enda regel: Inget skönlitterärt, tack!

Inga kommentarer: