tisdag 5 februari 2008

Och vi välkomnar [nästan] alla som delar den uppfattningen...

Jag skulle vilja skriva ett inlägg om debatten som ägde rum på SVT igårkväll. Så jag loggade in på blogspot, satte fingrarna till tangenterna och... suckade. Igen? Ska jag verkligen skriva om det igen? Så många gånger har homoförespråkarna fått förklarat för sig hur det hela ligger till - att det faktiskt inte är så som de gång på gång lägger fram det i TV-sofforna - men mot bättre vetande så fortsätter de att lägga fram det på exakt samma sätt. Ska jag verkligen behöva rätta deras felsägningar? Igen?

Kan vi inte bara slå fast att argumenten de använder inte håller? Kan vi inte göra det, så att mina fingrar ska slippa slå på samma tangenter igen. Kan vi inte bara slå fast att argumenten är halva, bristfälliga, ogenomtänkta? Vad skönt det hade varit...

Istället tänkte jag rikta dagens inlägg till en artikel i Dagen, där det berättas om att Sten-Gunnar Hedin träffade IOGT-NTO's förbundsordförande Sven-Olov Carlsson. Ärendet gällde givetvis föreningens uteslutande av Åke Green, efter att en homosexuell medlem i nykterhetsrörelsen hört av sig och meddelat att han/hon inte riktigt gillar herr Greens medlemskap. Många bloggar har fyllt sina sidor angående denna åsiktsregistrering av en nykterhetsrörelse, jag ska därför göra mitt inlägg mycket kort genom att bjuda på ett citat från IOGT-NTO, hämtat ur deras officiella hemsida där de förklarar vem som är välkommen som medlem.

"IOGT-NTO är en föreningen för och av människor! Vi tror på individens orubbliga värde och på gemenskapens styrka, och vi välkomnar alla som delar den uppfattningen."

Och vi välkomnar alla som delar den uppfattningen. Herr Green har såvitt jag vet aldrig gjort avkall på individens orubbliga värde. Han har såvitt jag vet aldrig gjort avkall på gemenskapens styrka. Och nykterhetsrörelsen välkomnar alla som delar den uppfattningen.

Skönt! Försoningen är nära - Åke Green och IOGT-NTO are back together. Om nykterhetsförbundet står för sina ord, det vill säga.

6 kommentarer:

sing your life sa...

Kul att se att du bloggar igen! Puss.

Niklas sa...

Vad bygger du det på att en homosexuell medlem hört av sig?

Vad menar du med "åsiktsregistrering"?

Jens Charlieson sa...

1. Från personen som ringde Åke Green och meddelade varför han inte längre var välkommen som medlem. Informationen om det samtalet har sedan gått från Greens mun till Dagen och Trons Värld. Se artiklarna på deras hemsidor.

2. Åsiktsregistrering är att hålla koll på vilka åsikter olika personer har. I det här fallet har de sett att Green anser att homosexualitet är en cancer-svulst på samhällskroppen - och då var han inte längre välkommen.

cucca sa...

Varför inte peka på Jesus istället för att komma med protestplakaten? Den helige Ande ska överbevisa världen om synd. Paulus predikade Jesus, Petrus predikade Jesus, låt oss predika Jesus och släppa plakaten. Vi är inte kallade till fördömmelsens tjänst utan till försoningens tjänst. Det innebär ju att vi predikar Guds försoning. Att peka på vad som är fel i samhället är lätt att göra.

Jens Charlieson sa...

Det ena utesluter inte det andra. Predika Jesus, och om något fullkomlig galet dyker upp; försvara (fil 1:16) det samhälle som dina barn kommer att växa upp i (ps 58:2). Är jag fördömande när jag säger att Hitlers sätt att bygga samhället på var fel?

Andreas; fortsätt du, så fortsätter jag. Är det diskussion du söker, så ställer jag upp. Men sådant intresserar väl inte dig; du vill ju bara predika jesus, remember?

Du är skön, Cucca! Fortsätt!

cucca sa...

Jo visst kan vi gå emot det som är fel, men vi kan ju välja våra strider. IOGT-NTO har en policy där de aktivt kämpar för HBT-personers rättigheter enligt deras material jag fick efter att ha gått med i IOGT-NTO, därför förlängde inte jag mitt medlemskap i föreningen.

Vi kan fortsätta att protestera mot allt som är fel tills vi blir blåa i ansiktet. Vi kan hålla på med det på heltid utan att hinna med allt som är fel.

Frågan är vad vi kristna ska vara kända för? Är det plakaten eller Jesus som förvandlar människor?

Jag tror faktiskt att protestplakaten kan skymma världens bästa budskap, som vi ju faktiskt har!!

Jag vet att du predikar Jesus och vinner människor för honom, så det är inte i första hand dig jag skriver om utan företeelsen att det blivit väldigt mkt protestplakat det sista i svensk kristenhet. Varenda gång det är en präst/pastor på tv så är det pga något vi är emot. När ska Sverige få reda på att vi har en Gud som är för dem, som dog för dem och vill ge dem liv?

Ja självklart ska jag fortsätta!
Och detsamma till dig Jens, keep on going strong. Välj dina fighter väl och segra!

Tillsammans vinner vi landet Jens!