tisdag 19 juni 2007

SOS Missionsbibelskola - varför då?

Jag tänker såhär: Det är idag den 20:e juni och om bara några månader kommer en helt ny årskurs av unga och gamla, svenska och internationella elever att stappla in på SOS Missionsbibelskola - och mängder av anhöriga till dessa elever kommer att ställa sig samma fråga: varför? Att plugga ett helt år och ändå inte ha någon akademisk utbildning - inte ens ett enda högskolepoäng - och dessutom få betala för att få gå skolan -VARFÖR skulle någon människa vilja göra något sådant?

Dessutom finns det säkert många (med största sannolikhet ungefär hälften av dem som slutligen kommer att infinna sig på bibelskolan i Arlandastad i höst) som idag sitter och undrar, funderar, velar, tvekar och frågar sig precis samma sak: Varför? [Möjligen har en och annan kommit så långt som att ställa sig den bättre och mer relevanta frågan Varför inte?]

För er alla har jag nu skrivit ner mitt svar på denna fråga - hoppas det hjälper er i era nagelgnagande kval:

Ja, frågan kan ju ha väldigt många svar (inte helt ovanligt när det gäller frågor som innehåller ordet "varför"). Listan kunde göras lång, och några av svaren bjuder jag på här.
För att alla längtar efter äventyr.
För att ingen vill ha tråkigt.
För att "there's got to be more to life".
För att alla som aldrig på riktigt har kännt Jesus längtar efter honom, och alla som en gång gjort det saknar honom.
För att, som Timbuktu säger; alla vill till himmelen.

Det finns dock en anledning som ropar högre än alla andra, som är viktigare än alla andra, som gräver djupare i oss än alla andra. Och den kan förklaras med ett enda ord - ett ord som sattes på världskartan när William Booth (Frälsningsarméns grundare) skickade ut sitt årliga brev till hela sin organisation. Det var ett slags "det här ska vi jobba med i år"-brev för att beskriva för alla vart deras fokus skulle ligga. Med åren blev breven kortare och kortare, och det allra sista brevet som skickades ut innehöll ett enda ord. Varken mer eller mindre. Därför att allting annat hade mist sitt värde, därför att inget annat betydde något. Ordet var "others".

Därför ska du gå SOS Missionsbibelskola. På grund av the others. För de andras skull, människornas, folkets, vännernas, grannarnas, familjens, främlingens, knarkarens, stamhövdingens, den hemlösas skull. För för den ensamma sonen och den frånvarande pappan, för traffiking-offret och halliken, för Daniel, Simon, Lisa, Muhammed, Robert, Calle, Hassan. För de onådda folkens skull.

För att, som min käre vän har sagt, Gud behöver inte tusen - han behöver dig.

Others.

http://www.sosmissionsbibelskola.com/

2 kommentarer:

sing your life sa...

"åsyftat" och "kill your wives", du är brilliant det måste jag erkänna. Jag vet inte, jag minns inte men den är ruskigt bra så jag ska leta upp den.

sing your life sa...

Jens, mycket bra skrivit. You almost got me there! Faktiskt(!). Jag tror dock aldrig du kommer lyckas, jag tror stenhårt på att jag är en svårflirtad rackare gällande SOS. Men försöka ska man inte anklaga någon för!
Som sagt; bra skrivit, övertygande, och the others - det var där jag föll. :)